Úgy tűnik, 2025 a kínai BYD éve lehet a hazai autópiacon. Az új energiával hajtott járművek (NEV – New Energy Vehicle) globális élharcosa néhány hónap alatt megingathatatlan szereplővé vált Magyarországon – nemcsak a számokat tekintve, hanem a vásárlói érdeklődés, a technológiai innováció és a terjeszkedési ütem alapján is. A BYD látványos előretörése már most átalakítja az elektromos autók piacát, és ez még csak a kezdet.
Tesla nyomában – BYD rakétasebességgel zárkózik fel
A kínai márka 2023 októberében jelent meg a magyar piacon, de első teljes évében már 1548 tisztán elektromos és plug-in hibrid járművet értékesített – derül ki a BYD PR Hungary által az MTI-hez eljuttatott közleményből. Ez 1,37 százalékos piaci részesedést jelent, ami első látásra szerénynek tűnhet, de az idei lendület ennél sokkal beszédesebb: 2024 első négy hónapjában 757 új járművet adtak el, az elektromos autók szegmensében pedig már 17,9 százalékos részesedést értek el.
A Tesla előnye – amely jelenleg a piac 21,5 százalékát uralja – mára 4 százalékpont alá olvadt, és ha a trend folytatódik, év végére a BYD akár át is veheti a vezetést az elektromos személyautók hazai piacán.
Kapcsolódó cikk: BYD megelőzte a Teslát Európában – új korszak kezdődhet az elektromobilitásban?
Új modellek, új városok – teljes gőzzel terjeszkednek
A BYD lendülete nemcsak az eladásokban, hanem a kereskedelmi hálózat bővítésében is megmutatkozik. Míg tavaly szinte kizárólag három budapesti kereskedés szolgálta ki a vásárlókat, 2025-ben már nyolc városban, tíz helyszínen lesznek elérhetők a BYD-modellek – és a bővítés folytatódik. Az országos lefedettség kiépítése része annak a hosszú távú stratégiának, amelyet az európai piacra szabva dolgozott ki a márka.
Nem véletlenül: a kontinensen egyre nagyobb igény mutatkozik megfizethető, megbízható és fenntartható elektromos járművekre. A BYD erre válaszul folyamatosan bővíti modellpalettáját, és három éven belül már a nyolcadik tisztán elektromos modelljét vezeti be Európában.
A legújabb büszkeségük, a Dolphin Surf névre keresztelt városi kisautó, amely már a BYD csúcstechnológiás, lítium-vasfoszfát alapú Blade akkumulátorával érkezik. Ez az energiatárolási megoldás kobaltmentes, így nemcsak tartósabb és biztonságosabb, de környezetbarátabb is, mint a hagyományos lítiumionos akkumulátorok.
A Dolphin az e-Platform 3.0 padlólemezre épül, amelyet kifejezetten elektromos hajtáshoz terveztek – ez is jól mutatja, hogy a BYD nem csak adaptál, hanem diktálni akarja a technológiai trendeket.
Kapcsolódó cikk: Elektromos lendület vidéken is – Győrben nyílt meg az AutoWallis második BYD szalonja

Magyarország: az európai bázis szíve
A BYD nem csupán autókat értékesít Magyarországon – itt teremt jövőt. A cég már megkezdte egy új autógyár építését Szegeden, és nemrég bejelentették, hogy százmilliárd forintos beruházással Budapestre helyezik európai vállalati és fejlesztési központjukat is.
Ez a döntés nemcsak munkahelyeket – a tervek szerint kétezer főt, többségében diplomás mérnököket – jelent, hanem innovációs és gazdasági lehetőségeket is. A kutatás-fejlesztés Budapesten koncentrálódik majd, ahol a cél az intelligens mobilitási megoldások fejlesztése, valamint a következő generációs elektromos technológiák lokalizálása.
Az itt születő szabadalmak legalább felét Magyarországon jegyzik be, és a vállalat elkötelezte magát a hazai beszállítói lánc bővítése mellett is – ez pedig minden hazai autóipari vállalkozás számára komoly esélyt jelent.
Kapcsolódó cikk: Tovább dübörög a zöld autóprogram – a BYD és a Tesla vezeti a mezőnyt
BYD: a jövő már itt van
A 2003-ban alapított BYD Auto mára a világ első autógyártója lett, amely teljesen leállt a belső égésű motorok gyártásával – mindezt a fenntarthatóság jegyében. Kilenc egymást követő évben vezette a konnektorról tölthető autók piacát Kínában, és most úgy tűnik, az európai és magyar sikerek is hasonló ívet követnek.
Ha így folytatják, a BYD nemcsak alternatíva lesz, hanem új mérce – a zöldebb, okosabb és elérhetőbb jövő autógyártója. És ez a jövő nem valahol messze kezdődik: már itt van, a magyar utakon.
Forrás: MTI / Borítókép: byd.com
Kapcsolódó cikk: Kínai autómárkák Magyarországon: Az új játékosok tarolhatnak az utakon