Áprilisban történelmi fordulatot hozott az európai elektromos autópiac: a kínai BYD először előzte meg a Teslát a teljesen elektromos járművek (BEV) eladásaiban – derül ki a Jato Dynamics friss elemzéséből. A kínai gyártó ezzel nemcsak statisztikailag írt történelmet, hanem stratégiailag is új szintre lépett: európai jelenléte Budapesten épül tovább, és komoly szereplővé válik a régió autóiparában.
BYD szárnyalása – Tesla hanyatlása
A JATO Dynamics piackutató adatai szerint 2025 áprilisában a BYD 7231 tisztán elektromos autót adott el az EU-ban, ami elképesztő, 169 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ezzel szemben a Tesla eladásai 49 százalékkal csökkentek, 7165 darabra.
Habár a különbség nem tűnik hatalmasnak, szimbolikus jelentőségű: a világpiac két meghatározó szereplője közül először fordul elő, hogy Európában a kínai versenytárs megelőzte az amerikai technológiai óriást.
A teljes BEV-piac eközben 28 százalékkal nőtt az öreg kontinensen, 184 312 darabra. A szegmens vezetője továbbra is a Volkswagen csoport, amely 61 százalékos növekedéssel 23 514 autót értékesített – különösen a Skoda márka remekelt, amelynek elektromos járműeladása 214 százalékkal nőtt, 13 598 darabra.
A legkeresettebb modell a hónapban a Skoda Elroq lett 7998 eladott példánnyal, megelőzve a Tesla Model Y-t, amelynek eladásai 53 százalékkal 4495 darabra estek vissza. A Volkswagen ID.7 640 százalékos növekedéssel 6776 darabot értékesített, míg a Volvo EX30 is gyengébben szerepelt, 3712 példányban fogyott.
Kapcsolódó cikk: Elektromos lendület vidéken is – Győrben nyílt meg az AutoWallis második BYD szalonja

Magyarország stratégiai központtá válik
A BYD nemcsak a számokban előz: a kínai autógyártó hatalmas, százmilliárd forintos beruházással erősíti meg európai jelenlétét, Budapestet választva új vállalati és fejlesztési központjának helyszínéül – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Az állam 20 milliárd forintos támogatással járul hozzá a beruházáshoz.
A XI. kerületben létrejövő központ 2000 új munkahelyet teremt, amelyek 90 százalékát diplomás mérnökök fogják betölteni. A tervek szerint az ott születő szabadalmak legalább felét Magyarországon jegyzik majd be, és a BYD elkötelezte magát a magyar beszállítói kör bővítése mellett is.
„Ez egy minőségi ugrás. A BYD európai központjának és fejlesztőközpontjának Budapestre hozatala a magyar gazdaság dimenzióváltásához nagymértékben járul hozzá” – fogalmazott Szijjártó Péter.
A központ három fő területre fókuszál majd: értékesítés és ügyfélszolgálat, európai gépjármű-engedélyezés, valamint a járműtesztelés és helyi igények szerinti fejlesztés. A kutatás-fejlesztés már két projekt köré szerveződik: az egyik az intelligens technológiák mobilitásba integrálását, a másik az új generációs elektromos mobilitási megoldások fejlesztését célozza.
Kapcsolódó cikk: Tovább dübörög a zöld autóprogram – a BYD és a Tesla vezeti a mezőnyt
Zöld jövőre tervezve
A 2003-ban alapított BYD Auto a világ első autógyártója, amely leállította a fosszilis üzemanyaggal működő autók gyártását. A vállalat zöld technológiákkal – saját fejlesztésű akkumulátorokkal, elektromos motorokkal és félvezetőkkel – gyorsítja a globális átállást az elektromos közlekedésre.
A cég kilenc egymást követő évben vezette a konnektorról tölthető autók piacát Kínában, és most úgy tűnik, Európában is tartós versenytárssá vált – nemcsak a Tesla, hanem a német márkák számára is.
Az európai járműpiac jövője egyre zöldebb, és egyre kínaiasabb – Magyarországról nézve ez nemcsak iparági átalakulás, hanem komoly lehetőség is. A BYD sikere az elektromos járművek és a technológiai fejlesztések új fejezetét nyithatja meg nálunk is.
Forrás: MTI / Borítókép: byd.com
Kapcsolódó cikk: Kínai autómárkák Magyarországon: Az új játékosok tarolhatnak az utakon