A média nők testképére gyakorolt hatását vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), kiemelve, hogy a női és bulvármagazinok gyakran irreális elvárásokat közvetítenek – közölte az NMHH kommunikációs igazgatósága az MTI-vel.
Testkép és média: irreális ideálok
A szilveszteri fogadalmak egyik leggyakoribb célja a nyári strandszezonra való lefogyás, amelyet a médiában megjelenő testképideálok inspirálnak. Az NMHH rámutatott: ezek az ideálok sokszor irreális elvárásokat közvetítenek, és fogyókúrára buzdítanak akár egészséges testalkatú embereket is. Az év elején megjelenő magazinok és bulvárcikkek gyakran arra ösztönzik olvasóikat, hogy diétákkal és edzésekkel formálják testüket, miközben karcsú, bikiniben pózoló modellek képeivel illusztrálják az írásokat, erősítve a „tökéletes test” illúzióját.
Az önértékelés határai: a valóság és a média üzenetei
A média kulturális normákat közvetít és alakít, ami miatt sok nő a sajtóban látott ideálokhoz méri magát. Az NMHH hangsúlyozza: ezek a referenciák gyakran elégedetlenséghez vezetnek, még az egészséges testtömegindexű nők körében is. A Hatóság 2024. március 1. és június 30. között nyolc nagy látogatottságú női online magazin (Femina, Kiskegyed, NLC, Glamour, Femcafe, Joy, Marie Claire, Dívány) kínálatát elemezte egy előzetesen felállított, női testképpel kapcsolatos kulcsszólista alapján.
Az elemzésből készült tanulmány kimutatta, hogy az írások majdnem felének (49,2%) központi témája a női testkép megítélése volt, míg 50,8 százaléka távolabbról közelítette meg a kérdést (diéták, edzések). Továbbá a cikkek döntő többsége (56,2%) valamilyen hírességet állított a középpontjába, ezek általában a celebek fogyásáról vagy bikinis testéről közöltek összeállításokat. A cikkek harmadának (38%) nem volt központi szereplője, itt általában diétákat, edzéseket vagy szépségápolási termékeket mutattak be. Átlagembereket azonban csak elvétve tűztek a tollukra (5,9%), de amennyiben mégis, akkor a róluk szóló hírek javarészt nagyon drasztikus fogyásokról számoltak be.
A tanulmány szerint a 901 vizsgált cikkből 506-ban (56,2%) esett szó hírességről, amelyekben összesen 278 különböző celeb került említésre. A március-júniusi időszak legnagyobb sztárja Palvin Barbara volt, akit 11 alkalommal említettek, elsősorban a topless vagy fürdőruhás fotózásaival kapcsolatban. A második helyen Demi Moore, Keleti Andrea és Ördög Nóra osztozott, akiket tíz-tíz alkalommal hoztak szóba, míg Tóth Andi kilenc említéssel a dobogó harmadik fokára léphetett fel. Ugyanakkor a hírességek kétharmada (186 személy) mindössze egyetlen alkalommal állhatott a nyilvánosság elé. A szereplők származását tekintve nagyjából kiegyenlített volt a mezőny, 53,1 százalékuk magyar, 46,9 százalékuk pedig külföldi volt.
A celebeken felül a cikkekben megjelenő és illusztrációként bemutatott nők fele modellalkatú, míg túlsúlyos szereplők mindössze 7%-ban jelentek meg. Ez éles kontrasztban áll a valósággal, hiszen a KSH adatai szerint a valóságban a nők 96,1 százaléka az átlagos vagy túlsúlyos kategóriákba tartozik.
Fogyókúra a bulvárban: gyors megoldások, kockázatos ígéretek
A nyár előtti időszakban a fogyókúrás módszerek és testformáló technikák népszerű témának számítottak a bulvárlapokban. Az NMHH megállapította, hogy ezek a cikkek gyakran gyors és látványos eredményeket ígértek: a sikeres fogyásról szóló írások általában 20-50 kilogrammos súlycsökkenést emeltek ki. A legnépszerűbb módszerek között a zsírégető italok és az időszakos böjtölés szerepeltek, míg az egészséges táplálkozás népszerűsítése háttérbe szorult.
Az NMHH figyelmeztetett: a bulvármagazinok diétás tanácsai nem személyre szabottak, és gyakran hiányzik mögülük szakmai támogatás. „A vizsgált cikkek egyikében sem szerepelt, hogy milyen egészségi állapotú vagy testfelépítésű személyeknek javasolt egy-egy diéta, sok esetben pedig csupán valamilyen termék reklámozása állt a háttérben” – áll az NMHH közleményében.
További szempontok: edukáció és testpozitivitás
Az NMHH tanulmánya rávilágít arra, hogy a médiának felelőssége van a testpozitivitás üzenetének közvetítésében. Fontos lenne, hogy a magazinok és online portálok szélesebb körben mutassanak be különböző testalkatokat, elősegítve a sokszínűség elfogadását. Emellett érdemes lenne több szakértői tanácsot és tudományosan megalapozott információt megosztani a helyes táplálkozásról és egészséges életmódról.
A tanulmány részletes kutatási eredményei elérhetők az NMHH honlapján.
A jövőben a média szereplői sokat tehetnek azért, hogy a nők önértékelése a valóságnak megfelelőbb, pozitívabb alapokra épüljön. A sokszínűség bemutatása és az edukatív tartalmak előtérbe helyezése mind hozzájárulhat ahhoz, hogy az irreális testkép helyett az egészséges életmód és az önelfogadás kapjon hangsúlyt.
Kapcsolódó cikk: A megfelelési kényszer: Miért alakul ki, és hogyan szabadulhatsz meg tőle?